Spring til hovedindhold
Vores DN Hjem

Alle naturprojekter skal undersøges for klima- og miljømæssige konsekvenserr af planerne, før de effektueres.

Fra "Ny landbrugspolitik"

Gå til projektet

Statsskove må ikke omdannes til urørt skov, når skoven bidrager væsentligt til optagelse og lagring af drivhusgasser og atmosfærens kvælstofforureninger; specielt når skoven også bruges til forsyning med drikkevand. Skovene skal drives med varierende skovtyper, egnet til vores klima og bidrage til træsorter, der efterspørges af bygge- og møbelbranchen.

Skove, der drives som bidrag til byggematerialer, og udgør en væsentlig faktor for opsamling og lagring af CO2 og kvælstof, beskytter drikkevands ressourcer, opsamler nedbør og udgør rekreative områder for borgere, skal forsat drives og ikke omlægges til urørtskov. Urørt skov skal etableres, hvor biodiversitet og klimaeffekten er dårlig. Naturstyrelsen har penge på budgettet til at opkøbe arealer med dårlig biodiversitet, det burde være den vej vi skal - og stoppe "urørt skovprojekter", som påvirker klima- og miljø faktorer negativt.

Kommentarer(7)

for at kommentere.
Seneste kommentarer er indlæst.
Jeg er ret uenig. For det første må en sådan prioritering jo være ud fra en ret konkret viden om størrelsen af CO2-binding m.v. - For det andet så er naturinteresserne DNs første prioritet. Normalt trækker tiltag omkring natur, miljø og klima i samme retning. Når de ikke gør det, så må DNs første prioritet være naturinteresserne.
  • ingen likes
@Poul Evald Hansen - f.eks. samlede skovene 1,2Ton CO2 i 2024 og det halve i 2025. Der er data, som netop er publiceret i EUs klimaplan, hvor Danamrk for det første er i toppen mht at udlede drivhusgasser til atmosfæren, og vi udleder mere i 2025 saml. 2024. I Danmark opsamler vi ikke drivhusgasser på anden måde end fra vores natur, og det er halveret i 2025 saml 2024. Vi er mange mennesker i Danmark, og har tætte befolkningsstrukturer omkring storbyerne. Der opsamles kun en tiendedel kvælstofforurening i en urørt skov saml med en statsskov i drift. Skovene i hovedstatsområdet kaldes med rette for hovedstandens "lunger", så vælge at bruge pengene på arealer med dårlig biodiversitet i stedet for at lave "urørt skov", som bidrager positivt til klima og miljø.
  • ingen likes
@Vibeke Bjerregaard DN er en naturorganisation og ikke en klimaorganisation. Det er misvisende og dårlig politik, hvis vi "cherry picker" argumenter med CO2-bindinger uden at se på størrelsesordener. og hvad vi får af gavn af tiltagende netop omkring natur. Hvis et område udlægges til vildskov (et meget bedre udtryk end urørt skov), og det giver lidt mindre CO2-binding end mere forstlig drift, så er det naturgevinsterne, der vejer tungest. Så må vi spare CO2 andre steder, fx ved at køre mindre i bil og fortage færre flyrejser til eksotiske mål. Med andre ord: vi vil betale med en smule ekstra CO2, hvis der er store naturgevinster. -Bedst er det selvfølgelig, hvis alle de gode tiltag trækker i samme retning, og sådan er det ofte; men når de ikke gør det, så må vi prioritere naturinteresserne. Er du enig?
  • ingen likes
@Poul Evald Hansen . Netop, de samlede fordele, ulemper og usikkerheder skal vurderes i forhold til hinanden. Ja, det går fremad for Danmark mht at udlede færre drivhusgasser år for år, hvor især transporten, og mange industrier udleder mindre CO2, år for år. Men vi er ikke lykkes med at opsamle og lagre drivhusgasser, her er vi afhængig af en natur i vækst, som kan omdanne drivhusgas, og oplagre ved at vokse og blive til produkter, vi kan bruge, fx til byggematerialer, så oplagrede drivhusgasser ikke frigives igen.
  • ingen likes
@Vibeke Bjerregaard Da naturen er så trængt, skal der for rigtigt meget til, for at naturen ikke får førsteprioritet. Og hvis vi skal snakke klimapolitik, så skal langt den største vægt ligge på ikke at producere drivhusgasserne frem for at opsamle og lagre dem.
  • ingen likes
Profil af Lise Norre
Sendt af:Lise Norre
for 4 uger siden
@Vibeke Bjerregaard Hvis vi skal interessere os for opsamling og lagring af CO2 så er det moserne og vådområderne generelt vi i første omgang skal kigge på. Og det arbejde er i gang i treparten.
  • ingen likes
Antal likes i alt: 2, total dislikes: 0
. Log ind for at stemme.

Del

Nuværende status

foreslået