DN - medlemmernes forening?
Fra "Aktivitetsplan 2026/27"
Gå til projektet
Jeg savner tydelighed omkring noget, jeg opfatter som en stor udfordring for DN: at DN faktisk står for det, medlemmerne ønsker og prioriterer.
For mig gennemsyrer strategi og aktivitetsplan en tilgang om at udbrede politikker og strategier til lokale niveauer - ud fra en ide om at de udarbejdes centralt.
Jeg synes, vi har dårlige erfaringer med at nogle holdninger og politikker splitter foreningen, fordi de ikke er forankret i medlemmernes holdninger. Eksempler kunne være hegnede i natur (NNP) energipolitik (solceller versus landskab).
Årsagen kunne være at politikker og strategier i alt for høj grad udvikles og udarbejdes centralt fremfor af medlemmerne.
Kommentarer(3)
Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Profil af Poul Evald Hansen
Sendt af:Poul Evald Hansen
for 8 måneder siden
Du må gøre kritikken mere konkret. Jeg er enig i, at DN skal genoverveje rewildingsstrategien, som har fået faglig kritik fra bl.a. Danmarks førende biodiversitetsforsker Carsten Rahbek. Jeg synes også at DN her skal kommet i langt bedre dialog med kritikerne. Det vi alle er enige om er, at reservationer af områder, hvor naturen har førsteprioritet er en god ting. Så må vi derudover have en værktøjskassemodel mht., hvordan de forvaltes bedst. De vigtigste parametre er areal, næringsforurening (fra især landbruget) og hydrologi. Forbedring af hydrologien er ofte den enkleste og hurtigste måde at styrke biodiversiteten på. Jeg er mindre enig mht. solceller og vindmøller. De skal selvfølgelig ikke anbringes, hvor der er de største natur- og landskabsværdier, men vi kommer ikke uden om at anbringe dem også steder, hvor vi dybest set helst var fri. Her er det naturligvis nødvendig at foretage en afvejning, hvor andet end de helt lokale interesser indgår. Vi kunne i første omgang satse på opsætning langs motorveje og i industrikvarterer, hvor der ikke er de store naturinteresser, og også på de ensformige Midt- og Vestjyske bakkeøer, hvor der ikke er så meget andet end sprøjtede byg- og majsmarker. - Vi kunne også arbejde med æstetikken, så de blev til at holde ud at se på. - De gamle landsbykirker falder jo ganske godt ind i landskabet.
Profil af Leif Andersen
Sendt af:Leif Andersen
for 8 måneder siden
@Poul Evald Hansen emnerne er mine eksempler - det centrale er, at jeg føler at DN's centrale funktioner tror, at deres opgave er at formulere hvad, vi mener (og prioriterer) - mens jeg mener, det er omvendt - at det er medlemmerne, der mener og de centrale funktioner der eksekverer.
Profil af Poul Evald Hansen
Sendt af:Poul Evald Hansen
for 8 måneder siden
@Leif Andersen Det er deres opgave at føre DNs politik baseret på fælles vedtagelser på repræsentantskabsmøderne ud i livet. Men i virkelighedens verden skal vi selvfølgelig have en ledelse, der kan tage beslutninger derudover, men i de fælles vedtagelsers ånd. - Repræsentantskabsmødet kan jo ikke tage detaljeret stilling til alt muligt. - Så siger vores demokratiske model: mellem repræsentantskabsmøderne hovedbestyrelsen under forsæde af præsidenten; mellem hovedbestyrelsesmøderne præsidenten, hvor en sag ikke kan udsættes til næste hovedbestyrelsesmøde. - Der er ingen grund til at anfægte denne grundlæggende demokratiske model. - Men i virkelighedens verden har præsident og hovedbestyrelse stor konkret indflydelse, og valget af dem er en tillidssag. - Stadig i virkelighedens verden, så skal vi da ikke acceptere, at præsident, hovedbestyrelse og sekretariatsledelse lever deres eget liv i vidt omfang; og det er der er der visse tendenser til, det vil jeg godt medgive; og der er det vores opgave at udsætte dem for en stedse og vedvarende konstruktiv demokratisk kritik. - Hvis vi tager DNs struktur alvorligt, så har lokalafdelingerne stor magt; de kan sådan set lave alt muligt lokalt, der ikke er i modstrid med de fælles vedtagelser på repræsentantskabsmødet; og det synes jeg sandelig vi skal fastholde; men det bliver let ret abstrakt, fordi vi, der sidder i lokalbestyrelser, jo har begrænset tid og begrænsede erfaringer med at håndtere offentligt og privat bureaukrati, og her må sekretariatet virkelig yde konstruktiv støtte til de lokale. - Er vi mon nogenlunde enige?
Del
Sendt af
Nuværende status
foreslået
Emner
STRATEGISK INDSATSOMRÅDE: POLITIK
