Spring til hovedindhold
Vores DN Hjem

DNs aktivitetsplan, Vores DN - og formynderi

Fra "Aktivitetsplan 2026/27"

Gå til projektet

Jeg synes, det er en meget formynderisk struktur, at det åbenbart kun er folk fra sekretariatet, der kan starte debattråde i Vores DN.

Kunne vi ikke få lavet om på det?!


Jeg kan forsikre jer for, at jeg og flere andre er lige så gode som sekretariatet til at foretage naturpolitiske og andre vurderinger.

Jeg har stor respekt for mange i sekretariatet, men der foregår en glidning væk fra en demokratisk organiseret medlemsorganisation til en kampagneorganisation, hvor medlemsdemokratiet er fraværende eller meget sekundært.

Jer er lokalformand i DN-Albertslund, og har været det en årrække, mindst 20 år. . I kredsen af bestyrelse og aktive arbejder vi loyalt i forhold til de demokratiske beslutninger i foreningen.

Kommentarer(28)

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.
Seneste kommentarer er indlæst.
Kære Poul Evald Vi har indsat denne "debat-fase", som varer de næste 17 uger, for netop at øge muligheden for debat og så alle aktive og frivillige kan starte debattråde op om lige netop det de synes er vigtigt i et DN-perspektiv. Der er med andre ord ikke nogen begrænsninger på hvilke emner, der kan sættes til debat her. Vi er dog lige ved at undersøge, om det vil give mere mening at flytte denne debat ud af "Aktivitetsplans-projektet", og i stedet oprette et "projekt" herinde der fx kan hedde Ordet er frit, hvor I kan oprette debattråde, og hvor det nok er nemmere at finde, fordi det så vil ligge på forsiden istedet for som en del af Aktivitetsplansprocessen. Vi håber du fortsat vil benytte muligheden for at starte debattråde. Mvh Søren, sekretariatet
  • 1 like
@Søren Mollerup Dawe Jo, da! Jeg synes bare, det skal være muligt for deltagerne at starte selvstændige debattråde om emner, de finder relevante for natur, miljø og klima.
  • 1 like
@Søren Mollerup Dawe Endelig bliver der lyttet - lidt ihvertfald. Tak for det.
  • 2 likes
@Poul Evald Hansen det er godt at høre, og det kan jeg godt forstå. Det var som sagt også tanken med denne debatmulighed, hvor der ikke er nogen begrænsninger på hvad der kan oprettes af debattråde. Vi er som sagt ved at undersøge en lidt anden og mere fri model, hvor det ikke ligger inde under aktivitetsplansprojektet. Men den debat der i mellemtiden oprettes her, kan vi så flytte over når det andet er klar. Så du er meget velkommen til allerede nu at oprette en ny debattråd, hvis du ikke vil vente til "ordet er frit" kommer op at køre :-). Så skal vi nok flytte den over. Det kan oprette en ny debattråd her: https://vores.dn.dk/da-DK/projects/aktivitetsplan-2026-27/ideas/new?phase_id=d4ab1e98-1b22-47fd-80da-a01d33cb35dc Mvh Søren
    @Bjørn Petersen Hej Bjørn, Selvtak og tak for dit fortsatte engagement og ønske om bedre debatmuligheder. Vi er som sagt ved at finde en bedre model til en 'ordet er frit' debat end den vi lige nu har her under aktivitetsplansprojektet. Der bliver meldt ud så snart der er afklaring og den er klar. Mvh og god kristi himmelfartsferie (hvis du holder det) Søren
      måske har DN overlevet sig selv som folkelig organisation.
        @Bjørn Petersen Jeg mener, vi både har brug for et fungerende medlemsdemokrati, bedre fungerende end nu, og en stærk landsorganisation. Vi har det sidste, hvor det første halter. Jeg ser i første omgang ikke andre muligheder end stærke tilkendegivelser fra folk, der kan den slags. Decentralisering er ikke nødvendigvis altid lykken. Det drejer sig om at få de to til at spille sammen. Vi skal jo også anlægge nogle konkrete, berettigede kritikpunkter, definere hvor der er naturpolitiske og andre uenigheder. Hvis det sker, er det mere forståeligt for alle. - Hvor er de mest iøjnefaldende naturpolitiske uenigheder i DN?
          @Poul Evald Hansen Meget enig. Jeg mener det er det, som DN København har gjort i vores indspil til AP26-27. Vi giver et bud på en mere dækkende naturpolitisk tilgang for DN, bud på at styrke arbejdet i afdelingerne og bud på hvordan vi kan styrke demokratiet, så DN kan blive en levende demokratisk organisation. Se: https://vores.dn.dk/da-DK/ideas/indspil-fra-dn-kobenhavn-til-ap-2026?phase_context=dd8bd10b-30c8-48ac-899a-5935ccb2694a
          • 1 like
          @Knud Erik Hansen Jeg orker ikke læse ogkommentere det, men jeg orker godt at krydse fingre og varmt ønske jer held og lykke trods de meget vanskelige herskende vilkår.
          • 1 like
          og dether "Vores DN" kører i et system, som både er topstyret og indimellem svært at komme frem til de kommentarer, det sender robotbeskeder om at nogen har rettet til en selv. Langtfra ideelt til erfarings-deling og synspunkts-udvikling. HVIS jeg beslutter at markere disse robotbeskeder som SPAM (hvad jeg nok ikke gør, sådan som jeg er mentalt indrettet), er jeg langtfra den eneste eller første, der dropper at bruge "Vores DN" til noget som helst.
            @Bjørn Petersen Enig - vores DN er topstyret. Det er sekretariatet/HB der bestemmer temaer - og slet ikke egnet til et levende demokrati, hvor medlemmer/afdelinger kan rejse sager/emner til debat.
            • 1 like
            Hvis man nøgternt ser på DNs måde at fungere på, så er der stort set ikke nogen kanaler, hvor vi som medlemmer og afdelinger kan rejse emner til drøftelse. I Vores DN er emnerne styret ovenfra, og 'Landsmødet' er stort set renset fra emner, der kunne give en politikudvikling. På repmødet er der reelt ikke sat tid af til debat. Man kan kommentere præsidents beretning på 2 min. Samrådene er reelt koblet fra HBs arbejde som de burde følge. DN København har derfor til AP26-27 stille nedenstående forslag: 1. Bedre forbindelse mellem samrådene og HB Det kunne ske ved at HB´s dagsordener sættes på samrådenes dagsorden inden HB-mødet, så samrådene får mulighed for sende kommentarer til HB til de punkter de finder relevant at kommentere. Det vil udover, at HB får mulighed for at lade samrådenes kommentarer indgå i deres behandling af sagerne også medfører, at afdelingerne vil have et betydeligt højere informationsniveau om det der foregår nationalt. 2. Åbne kanaler for dialog Et godt demokrati og en levende og dynamisk organisation forudsætter der er åbne kanaler for dialog. Det har vi ikke i DN. Der er begrænsede dialogmuligheder på henholdsvis landsmøder og repmøder og i ’Vores DN’ bestemmes emnerne af HB og sekretariatet Vi foreslår at der oprettes en debatkanal på nettet for medlemmer og hvor medlemmer kan rejse de emner til debat, som de finder vigtige. 3. Landsmøde Landsmødet rummer i dag en blanding af informationsformidling og politikudvikling og med hovedvægten for informationsformidling. Vi ser landsmødet som en mulighed for en god ramme for dialog om DN’s politikker og dermed også for medlemmernes deltagelse i politikudviklingen. Vi finder derfor at landsmødet bør være præget at sessioner med dialog om politikudvikling af udvalgte emner og i langt mindre grad af blot information. Læs hele DN København kommentar til AP26-27 her: https://vores.dn.dk/da-DK/ideas/indspil-fra-dn-kobenhavn-til-ap-2026?phase_context=dd8bd10b-30c8-48ac-899a-5935ccb2694a
            • 2 likes
            Ja, Poul Evald, det er trist at være vidne til.
            • 1 like
            @Bjørn Petersen Vi må gøre noget ved det! hvilket? Det er jo fint med et professionelt sekretariat, der kan støtte afdelingerne så vel som landsledelsen, bringe os frem i medierne osv. - Vi skal bare slå fast, at DN er en demokratisk styret organisation for natur-, miljø- og klimainteresser (i nævnte rækkefølge) - og ikke en kampagneorganisation som Greenpeace (som jeg i øvrigt har meget til overs for), Hjerteforeningen, Gigtforeningen, Røde Kors osv.
              @Poul Evald Hansen Hvilket? Ja hvilket? Personligt har jeg desværre heldigvis opgivet at slå videre i dén dyne. En ofte brugt talemåde i DN er "Man skal vælge sine nederlag med omhu". Tidligere handlede det vist mest om at prioritere hvilke natur"sager" man ville engagere sig i.
                @Bjørn Petersen så du mener, jeg risikerer at komme i bad standing, hvis jeg fremturer i den konkrete sag (smiley!). Kender du det kostelige udtryk "senil ulydighed"?
                  @Poul Evald Hansen Det er ikke lige det, jeg mener, selvom det godt kan være, du løber den risiko- eller hvad du end ser det som. Jeg mente ikke andet end hvad jeg skrev. Jeg kan supplere / uddbyde med at: Selv har jeg resigneret for at undgå de frustrationer, der følger med at kæmpe mod noget, som selv guderne kæmper forgæves imod. (Og ja, jeg kender godt begrebet; det er fedt - ligesom et beslægtet begreb i en anden dimension: Kommerciel ulydighed (når man undlader at lade sig forføre til at overforbruge, og / eller vælge det mest opreklamerede.)
                    @Bjørn Petersen Jeg forstår godt at du kan resonere at det ikke nytter og så bedre holde sig til arbejdet i afdelingen. DN er et system med et demokrati med 96 afdelingerne, men demokratiet snævres ganske meget ind, når vi kommer til det nationale og her skulle afdelingerne jo kunne præge politikken. Det kan vi godt, men vi har en kultur hvor HB og sekretariatet i høj grad lever sig eget liv afkoblet fra afdelingerne. Det bør ændres. Derfor har DN København stillet ovenstående forslag til AF26-27. Hvad siger du til dem.
                    • 2 likes

                    Del

                    Nuværende status

                    foreslået

                    Emner

                    STRATEGISK INDSATSOMRÅDE: FRIVILLIGE OG AKTIVE
                    Foreningsdemokrati