Spring til hovedindhold
Vores DN Hjem

Forbrugernes ansvar i forhold til, hvad de putter på deres middagstallerken.

Fra "Ny landbrugspolitik"

Gå til projektet

Jeg synes, man bl.a. kan appellere til forbrugernes medansvar for kvaliteten af vores fødevarer, og hvad vi putter i munden. Hvis vi som forbrugere ikke stiller krav om og støtter landbruget ved at købe danske, sunde og gode økologiske råvarer, kan vi heller ikke forvente, at disse bliver produceret og solgt i butikkerne.

Vi skal selvfølgelig også kræve, at de forskellige støtteordninger til landbruget i langt højere grad retter sig mod sundhed og økologi, så det bliver lettere for forbrugerne at vælge de sunde og økologiske fødevarer.

Pesticiderne skal forbydes og ud af dyrkningen af vores fødevarer, og der skal i stedet fokuseres på sunde dyrkningsmetoder, som kan erstatte behovet for pesticider.

På landbrugsskolerne skal det være et krav, at de i langt højere grad underviser i økologiske dyrkningsmetoder.

Kommentarer(2)

for at kommentere.
Seneste kommentarer er indlæst.
Profil af Lise Norre
Sendt af:Lise Norre
for 3 uger siden
Enig. Hvis danske forbrugere bliver bedre til at efterspørge sunde og økologiske råvarer, så vil det også være det der bliver produceret. Så kan DN bagefter arbejde med at gøre eksporten mere miljøvenlig. Almindeligt udbud og efterspørgsel er en enkel måde at regulere på. Det er oplagt at DN arbejder for at ændre støtteordningerne til landbruget så de fremmer biodiversitet i naturen og beskytter grundvandet. Jeg synes også at det er en bedre vej at ændre på støtteordningerne i stedet for at mene alt mulig om hvordan den enkelte landmand skal producere.
  • ingen likes
Tanken om forbrugerens ansvar for at påvirke landbruget er fin - men, det rækker slet ikke for hovedparten af landbrugets eksport går til eksport - de ca 6% vi aftager til hjemmemarkedet, det vil ikke mærkes i landbruget overhovedet.
  • ingen likes
Antal likes i alt: 2, total dislikes: 0
. Log ind for at stemme.

Del

Sendt af

Nuværende status

foreslået