Hvad er Klimaalliancen og hvordan kan DN bidrage positivt ved kommunernes klimaplaner
Fra "Kom med input til DN's grønne landsmøde 2026"
Gå til projektet

Det skal naturligvis aftales med klimanetværket, men et emne kunne være en session med Concito om klimaalliancen, da kommunerne nu er ved at skulle forny deres klimaplaner, - eller at få dem recertificeret, som de siger. Men hvad er erfaringerne og hvordan kan DN spille med på en positiv måde, så planerne bliver så ambitiøse som muligt og så vi kan få et folkeligt ejerskab til dem.
Noget af det nye er jo scope 3, som handler om klimabelastningen i udlandet for de varer, som vi importerer og som ikke kommer med i det danske klimaregnskab. Desuden har vi fortsat en debat om brug af biomasse til energiformål. Der kan være andre ting, som vi skal være særligt opmærksomme på og sikre at vore kommuner har adresseret i klimaplaner og handleplaner.
