Hvor kommer modsætningen til naturen fra?
Fra "Tema 2: Naturforbundethed og naturengagement"
Gå til projektet
Hej, Jeg er ikke helt sikker på om mit bidrag hører hjemme her under Tema #2, men det tror jeg nu det gør.
Jeg synes det kunne være interessant at se på hvorfor gabet er så stort mellem dem med mindst naturforbundethed og dem med mest. Jeg har egentlig tænkt over det ganske længe, mest affødt af den store modstand mod ulven - men de sidste par uger er ekstra mange ting dukket op.
Sebastian Klein nævnte i en podcast at Danmark er det eneste land i verden der her indenfor de sidste par årtier har udryddet en hjemmehørende art med vilje, nemlig vildsvinet. Altså, hvor man aktivt besluttede at Vildsvinet skulle IKKE have lov til at være her - selvom det er hjemmehørende.
Men der er mange andre mindre ting - F.eks. folk i facebook grupper der spørger hvordan de skal bekæmpe f.eks. mos og lav, som om det var skadeligt - Også i facebook grupper folk der spørger hvordan de kommer af med f.eks. springhaler eller småsvampe i potteplanterne (altså i jorden, ikke svamp på planten) fordi de slet ikke forstår at disse organismer er en naturlig del af en sund og levende jord - Jeg bor i en område nær Kbh. hvor huse fra 70'erne (som det jeg bor i) rives ned og der bygges nyt. Det er så hvad det er, men det er altid med masser af fliser og evt. en smule græsplæne. Staudebedet og buske osv. er næsten forsvundet i de nye haver.
Det er alt sammen udtryk for et natursyn hvor alle andre organismer end os selv, nuttede dyr og måske nogle enkelte prydplanter betragtes som grundlæggende uønskede, og derfor noget der skal fjernes. Det er lige fra ulven til springhalerne. Og hvad angår nye huse så er det selvfølgelig til dels type-hus firmaerne og anlægsgarterne osv. der dikterer, men ikke udelukkende - folk får også hvad de beder om. Det er som om en stor del af befolkningen opfatter sig som værende i væsentlig modsætning til naturen. Som om naturen bare er endnu en besværlig ting der skal håndteres ligesom opvaskemaskinen der begynder at lække eller telefonens batteri der ikke mere kan holde på strømmen. Fordi det er foranderligt og autonomt og ikke noget vi selv har bedt om, så er det dårligt.
Jeg synes det kunne være interessant at få belyst, måske sammen med nogle filosofi-studerende, hvad det kommer af. Er det bare usikkerhed og ukendskab, eller har det rod i noget dybere, som jeg måske tror? Og som man nok er nødt til at adressere hvis man vil have det ændret. Jeg tror det kan spores helt tilbage til den samme kilde som hadet mod ulven, nemlig det gammelkristne, middelalderlige natursyn hvor skoven var et dunkelt og farligt sted fyldt med ulve, bjørne, røvere, trolde og elverpiger der var hule i ryggen. Og så står der jo også et sted: Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden.
Jeg synes det fortjener at bliver undersøgt lidt mere grundigt hvor frygten for ulven, edderkopperne og ukrudtet egentlig kommer fra. Hvad er det for en social konstruktion, der medfører denne fjendtlighed og ønske om total kontrol. For det må jo i dag stå ganske klart, at man ikke kommer igennem med rent faglige argumenter.
Mvh Hans Olav Nymand Næstformand, DN Amager
