Stop produktion af pyrolysekul
Fra "Ny landbrugspolitik"
Gå til projektet
På biogasanlæg arbejdes der med produktion af biokul ved pyrolyse. Ideen er at udsprede biokul på marker hvor det kan henligge og dermed fungere som et lager af bundet CO2. Den bundne mængde CO2 betaler staten så for i form af tilskud eller CO2 kvote kompensation. Det lyder besnærende men er en rigtigt dårlig ide af flere grunde.
- Biokul er kul og indeholder som f.eks. kul fra kulminer energi der kan frigives ved afbrænding. Det gør man - desværre - stadig ved at opgrave kul og afbrænde det i kraftværker m.v. Hvorfor producere biokul ved pyrolyse for derefter at lagre det i jorden samtidigt med at man andre steder graver kul op af jorden for at brænde det af i kraftværker? Det smarteste ville være at erstatte opgravet kul med biokul, eller bedre med den biogas som de samme råmaterialer kunne producere.
- Biokulproduktionen er forbundet med store miljøproblemer og lugtgener samt har i sig selv et energiforbrug der kunne udnyttes som biogas.
- Der eneste økonomi der ligger i produktion og udspredning af biokul er de tilskud man kan hente hjem.
- De udbragte biokul er formentlig stabile i jorden over en lang periode men man har intet overblik over de forurenende stoffer som udbringes sammen med kulstoffet
- DERFOR: Brug biorestprodukterne til biogas og forbyd produktion og udbringning på marker af biokul produceret i pyrolyseanlæg. Brug tilskudsmidlerne til at standse opgravning og afbrænding af stenkul fra kulminer f.eks. ved at understøtte VE anlæg i områder der i dag producerer el baseret på afbrænding af kul.
Kommentarer
for at kommentere.
Antal likes i alt: 1, total dislikes: 0
. Log ind for at stemme.
Del
Sendt af
Nuværende status
foreslået
