Tilbagerul lovgivning fra finanskrisen
Fra "Ny landbrugspolitik"
Gå til projektet

Under finanskrisen blev der sløjfet noget lovgivning, og det har siden vist sig at have haft en meget uheldig effekt på landbruget.
- Det blev muligt at opkøbe et ubegrænset antal ejendomme. Dvs. landmænd opkøbte ejendomme, lod bygningerne stå tomme og dyrkede jorden. Der er eksempler på landbrug i en størrelsesorden der svarer til 15 tidligere selvstændige ejendomme.
- Man fjernede loftet over hvor mange dyr et landbrug måtte have, det har resulteret i de store svinefabrikker, som vi ser i dag.
- Man gjorde det muligt for udenlandske investeringsfonde at opkøbe jord i Danmark. Jeg mener fortsat at udlændinge skal kunne købe en ejendom og tilhørende jord, men der skal være grænser for hvor meget.
- Man fjernede bopælspligten på landbrug, hvilket sammen med ovenstående, har resulteret i at landbrugsjord er samlet på meget få hænder i dag og at prisen for at købe sådan et landbrug er uoverkommelige for unge mennesker.
Der var flere ændringer, men jeg synes disse er de vigtigste at få rullet tilbage. Vi kan ikke fratage nogen den jord og de ejendomme som de har købt siden finanskrisen, men vi kan presse på for at få indført nye regler, der skal gælde for alle fremtidige handler, hvor eksisterende landbrug SKAL udstykkes ved salg, hvor bopælspligten genindføres for fremtidige handler med landbrug, hvor der er et loft over hvor meget jord man må købe og hvor mange dyr man må eje fremadrettet efter køb.
Desuden vil jeg foreslå at vi presser på for at ændre den måde Danmark bruger landbrugsstøtten. Den skal fremover gå til økologiske, biodynamiske, regenerative og perma-kultur-landbrug, uanset størrelse, og til økologisk landbrug in transition. Dvs. at man får støtten i det øjeblik at man omlægger til økologisk, og ikke først efter tre år, når man kan få stemplet. Det vil anspore flere til at omlægge, hvis de ikke taber støtte i processen.
